Inspiration
1,125 Tip en ven
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Tip en ven
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Når vi ikke trives, passer vi ikke på hinanden

Når vi ikke trives, passer vi ikke på hinanden

 

Jeg arbejder med trivsel, fordi det er udgangspunktet for det gode liv – arbejdsliv, fritidsliv, kærlighedsliv og familieliv. Et team kan være virkelig godt uddannet, have det mest avancerede udstyr til rådighed, og arbejde efter verdens bedste metoder, men hvis de ikke trives, når de stadig ikke deres mål. 

 

Folk dør af mistrivsel
Dette finder vi mange eksempler på i sundhedsvæsnet. Hér dør omkring 5.000 danskere hvert år af såkaldte utilsigtede hændelser. Det er fejl, der i overvejende grad opstår som resultat af manglende samarbejde, kommunikation og arbejdsglæde, eller med andre ord mistrivsel. Der er sjældent tale om deciderede svigt, men de utilsigtede hændelser opstår fx, når en sygeplejerske glemmer at tænde en hjertemaskine efter batteriskifte, eller når vagtlægen ikke får givet en vigtig besked videre til sin afløser.

 

Den tid du aldrig glemmer
Der findes naturligvis også mange eksempler på teams, som virkelig trives og skaber store resultater. Jeg møder ofte medarbejdere og ledere, der lidenskabeligt fortæller, hvordan de en gang var en del af et team, hvor alt bare kørte. Historierne indeholder altid de samme udfordringer, som alle andre teams står over for, men hvor deltagerne alligevel fandt sammen på trods af for lidt tid, for få hænder og mangel på penge, og hvor teamet fik løst problemet.

 

De fortæller, hvordan de så fandt styrker i hinandens forskelligheder, udviste tillidsfuld adfærd ved ikke at kontrollere hinandens arbejde, og de opfandt metoder, teknikker, værktøjer og processer til at løse udfordringerne. Denne periode i deres karriere, glemmer de aldrig.

 

Eksempler på adfærd, hvor vi ikke længere passer på hinanden

 

–        Vi ser hinanden som problemer.

–        Vi taler ikke til hinanden, men om hinanden.

–        Vi skelner mellem os og dem – i dag og dengang.

 

Et godt råd
Mistrives dit team, er det afgørende at tænke over, hvad du selv kan gøre for at starte en positiv spiral. Lav en liste over alle de små ting, du kunne tænke dig, teamet gjorde for dig. Er der 10 punkter, er det fint, og ender du på 30, er det endnu bedre. Start herefter med at gøre det for teamet, du skrev på din liste – og gør det uden at holde regnskab med, hvad du får igen. Når du er lykkes med missionen, er tommelfingerreglen, at du skal fordoble din indsats.

 

Inspiration til at komme i gang

 

–        Sig god morgen hele vejen rundt – hver dag!

–        Inviter en ny kollega til frokost.

–        Overrask med en kop kaffe + lille ”avec”.

 

Tænk på dit parforhold. Det er sjældent gaven i sig selv, der gør forskellen, men din indsats for at glæde din partner, der har betydning. Så hvis du er den, der altid har travlt, vil det betyde en ekstra stor forskel, at du fx husker kollegaen med den søde tand, når du står ved slikhylderne i supermarkedet.

 

Enkle ideer er lette at forstå.

Ideer, der er lette at forstå, bliver gentaget.

Ideer, der gentages, ændrer verden.

 

/Martin

, , ,


RELATEREDE EMNER

Du behøver ikke at være Superman

Før finanskrisen var vi som forført af tanken om, at jo gladere vi var på arbejdet, jo bedre...

Back to basics

Jeg har netop været konferencier ved et stort arrangement hos en kommune...